Onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle professionele relaties tussen Arno Vermeulen, met zetel te 2060 Antwerpen, De Pretstraat 44 , ondernemingsnummer 0787.943.470, website: www.arnovermeulen.be, hierna genoemd “de Opdrachtnemer” en de Klant, hierna genoemd “de Opdrachtgever”, samen genoemd “ De Partijen”.
Artikel 1 UITVOERING OPDRACHT
1. De Opdrachtnemer vervult de Opdracht uitsluitend ten behoeve van de Opdrachtgever. De verbintenis die de Opdrachtnemer levert is een inspanningsverbintenis die hij tot zijn best vermogen zal uitvoeren, doch in geen geval een resultaatsverbintenis. De Opdrachtgever verbindt er zich toe om gedurende de gehele duur van de Opdracht onmiddellijk alle relevante en noodzakelijke gegevens en inlichtingen, zelf ongevraagd, aan de Opdrachtnemer te verstrekken voor de uitvoering van diens Opdracht. De Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de door of namens hem verstrekte gegevens en informatie.
2. De Opdrachtnemer verbindt er zich toe om alle informatie vanwege de Opdrachtgever strikt vertrouwelijk te behandelen
3. Indien voor het werk van de Opdrachtnemer termijnen zijn overeengekomen, zal de Opdrachtnemer zich zo veel als mogelijk inspannen om de Opdracht binnen die termijnen uit te voeren, zonder enige garantie en met inachtneming van artikel 7.
4. In geval van overschrijding van de gestelde termijn van minstens tweeënzeventig (72) uur, heeft de Opdrachtgever het recht de geplaatste Opdracht eenzijdig te ontbinden. Deze beslissing moet dan uitdrukkelijk en schriftelijk per e-mail, post of koerier worden meegedeeld aan de Opdrachtnemer. In geen enkel geval kan de Opdrachtgever een schadevergoeding eisen. Ieder eventueel al uitgevoerd werk, zal worden gefactureerd en ter beschikking worden gesteld van de Opdrachtgever.
5. De geleverde documenten blijven eigendom van Opdrachtnemer tot volledige betaling van de prijs.
Artikel 2 LEVERING
1. De levering van de Opdracht wordt geacht te hebben plaatsgevonden na versturing van de uitgevoerde opdracht door de Opdrachtnemer via e-mail, post of koerier.
Artikel 3 OFFERTES
De offertes van de Opdrachtnemerzijn steeds vrijblijvend en zijn slechts 1 maand geldig. Offertes zijn slechts bindend, zodra zij hetzij door de klant schriftelijk aanvaard werden, wat door alle middelen van recht kan worden bewezen, hetzij door de Opdrachtnemer worden aanvaard en/of geheel of gedeeltelijk werden uitgevoerd. Alle Opdrachten worden geacht afgesloten en besproken te zijn op de zetel van de Opdrachtnemer. Zodra een offerte/bestelling wordt aanvaard kan de bestelling door de klant niet meer gewijzigd worden zonder de schriftelijke toestemming van de Opdrachtnemer. Indien de Opdrachtnemer instemt met een door de klant gevraagde wijziging, bepaalt de Opdrachtnemer de voorwaarden waaronder de wijziging wordt toegestaan, onder andere doch niet limitatief: wijziging van de prijs in meer of in min, wijziging van uitvoeringstermijn, enz.
Artikel 4 PRIJS
1. Partijen leggen in de Opdracht vast hoe de prijs is bepaald:
a) op basis van de door de Opdrachtnemer bestede tijd tegen een van tevoren afgesproken uurtarief;
b) door een vast bedrag;
c) naar een andere, tussen partijen overeengekomen maatstaf
Artikel 5 BETALING
1. Alle facturen zijn contant betaalbaar door storting of overschrijving op de vermelde bankrekening.
2. Betaling van de prijs en eventuele kosten dient plaats te vinden binnen 15 dagen na verzending van de factuur.
3. Indien de Opdrachtgever niet betaalt binnen voormelde termijn en bij gebrek aan terecht bevonden protest, zal de Opdrachtnemer zonder verdere aanmaning gerechtigd zijn tot een verhoging van het factuurbedrag met 1 % per maand en de in dit verband gemaakte administratiekosten, meer een nalatigheidsinterest volgens
de discontovoet van de Nationale bank vermeerderd met 2%.
4. Laattijdige betalingen geven eveneens van rechtswege en zonder ingebrekestelling recht op een conventionele schadevergoeding waarvan het bedrag forfaitair bepaald wordt op 10% van de onbetaalde bedragen, met een minimum van 1250,00 euro en een maximum van 3.000,00 euro.
5. In geval van laattijdige betaling, kunnen de nog uit te voeren werken stopgezet worden met alle kosten ten laste van de Opdrachtgever. Heropstart van de werken gebeurt pas na integrale betaling van alle verschuldigde bedragen (inclusief intresten en schadebedingen) en volgens de planning van de Opdrachtnemer.
Artikel 6 PROTESTEN
1. Protesten met betrekking tot de verrichte Opdracht en/of het factuurbedrag dienen onmiddellijk, doch uiterlijk acht dagen na factuurdatum, schriftelijk per aangetekende brief ter kennis van de Opdrachtnemer te worden gebracht.
2. Protesten met betrekking tot gebreken dienen hoe dan ook binnen de acht dagen na ontdekking ervan, mits Opdrachtgever aantoont dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken, schriftelijk per aangetekende brief ter kennis van de Opdrachtnemer worden gebracht
3. Protesten als in het eerste en tweede lid bedoeld, schorten de betalingsverplichting van de Opdrachtgever niet op.
4. In geval van terecht protest heeft de Opdrachtnemer de keuze tussen aanpassing van de in rekening gebrachte prijs, het door de Opdrachtnemer kosteloos verbeteren of opnieuw verrichten van de afgekeurde Werkzaamheden of het geheel of gedeeltelijk niet (meer) uitvoeren van de Opdracht tegen een restitutie naar evenredigheid van de door de Opdrachtgever reeds betaalde kostprijs.
Artikel 7 VOORTIJDIGE BEËINDIGING
1. De Opdrachtgever kan de Opdracht op elk moment opzeggen. De Opdrachtnemer kan de Opdracht uitsluitend om gewichtige redenen opzeggen. De opzegging is schriftelijk en vermeldt de reden(en) en het tijdstip vanaf wanneer wordt opgezegd.
2. Bij opzegging wordt afgerekend naar de stand van het werk op het moment van de opzegging. De Opdrachtgever vergoedt de Opdrachtnemer voor de tot dan toe geleverde prestaties en gemaakte kosten.
3. Bij faillissement, WCO, collectieve schuldenregeling of kennelijk onvermogen van de klant, is de Opdrachtnemer gerechtigd om de Opdracht eenzijdig te verbreken lastens de klant door eenvoudige kennisgeving, zonder dat de klant recht heeft op enige schadevergoeding. Betaalde voorschotten blijven in dat geval in elk geval definitief verworven voor de Opdrachtnemer en worden verrekend met de verschuldigde verbrekingsvergoeding
Artikel 8 OVERMACHT
1. Indien de Opdrachtnemer, wegens overmacht, in de onmogelijkheid verkeert om de Opdracht uit te voeren, zelfs wanneer de overmacht niet tot blijvende en/of volstrekte onmogelijkheid van uitvoering leidt, heeft de Opdrachtnemer het recht om de uitvoering van de Opdrachttijdelijk of definitief te staken, door een eenvoudige
schriftelijke kennisgeving aan de Opdrachtgever van de reden die de uitvoering van de Opdracht verhindert of ernstig verzwaart. De Opdrachtnemer zal in dat geval geen enkele schadevergoeding aan de klant verschuldigd zijn. Worden in elk geval, doch niet limitatief, als overmacht beschouwd: natuuromstandigheden, pandemie, staking of lock-out, brand, overstroming, mobilisatie, inbeslagname, embargo, revolutie, terreur, tekort aan transportmiddelen, tekort aan personeel wegens ziekte, algemene schaarste aan grondstoffen of goederen, beperkingen op het energieverbruik en in het algemeen elke abnormale of onvoorziene omstandigheid die het
contractuele evenwicht in belangrijke mate verstoort..
Artikel 9 AANSPRAKELIJKHEID
1. De Opdrachtnemer is enkel aansprakelijk voor schade welke het directe en aantoonbare gevolg is van een aan De Opdrachtnemer toerekenbare tekortkoming. De Opdrachtnemer kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor alle andere vormen van schade zoals bedrijfsschade, vertragingsschade en gederfde winst. In elk geval is de aansprakelijkheid van De Opdrachtnemer enkel en alleen beperkt tot het bedrag ter hoogte van de factuurwaarde excl. btw van de desbetreffende opdracht die De Opdrachtnemer aan de opdrachtgever in rekening brengt.
2. De Opdrachtnemer kan niet aansprakelijk worden gesteld voor fouten in de geleverde teksten die te wijten zijn aan onduidelijkheid bij het verstrekken van de Opdracht, slecht leesbare, gebrekkige of onvolledige bronteksten van de Opdrachtgever of ontbrekende c.q. gebrekkige of onjuiste terminologie van de Opdrachtgever. De Opdrachtnemer staat niet in voor fouten die ontstaan vanwege ontbrekend, onvolledig of onjuist referentiemateriaal van de opdrachtgever en wijst iedere aansprakelijkheid voor schade, van welke aard dan ook, af, indien de Opdrachtnemer is uitgegaan van de door de Opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens, ook al zijn deze te goeder trouw verstrekt.
3. De Opdrachtgever vrijwaart de Opdrachtnemer tegen aanspraken van derden wegens vermeende inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten in het kader van de uitvoering van de Opdracht.
4. De Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade ontstaan ten gevolge van het gebruik van informatietechnologie en moderne communicatiemiddelen, zoals e-mail, internet, etc.
5. In ieder geval zal de aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer beperkt zijn tot het maximale bedrag van de Opdracht.
Artikel 10 NIETIGHEID
De eventuele nietigheid van één of meerdere bedingen in deze algemene voorwaarden, doet geen afbreuk aan de rechtsgeldigheid van de overige bedingen, die onverkort van toepassing blijven.
Artikel 11 TOEPASSELIJK RECHT & OPLOSSING VAN GESCHILLEN
1. De interpretatie en de uitvoering van de Opdracht worden door het Belgische recht beheerst.
2. Verschillen van mening tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer worden zoveel mogelijk onderling opgelost.
3. Elke betwisting van welke aard ook behoort tot de bevoegdheid van de rechtbanken en hoven van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen.
4. De toepassing van het Weens Koopverdrag wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
BE0787.943.470